O ESG
O ESG
V dnešním globalizovaném světě neznamená úspěch pouze finanční zisk, ale také převzetí odpovědnosti za své aktivity, které mají dopad na společnost.
ESG je soubor strategií k začlenění udržitelnosti a sociální odpovědnosti do obchodního modelu podniků tak, aby naše planeta zůstala místem pro kvalitní život i pro další generace.
Zpráva o udržitelnosti slouží k prokázání společenské odpovědnosti a udržitelnosti podniku v oblasti environmentální (E), sociální (S) a v oblasti vedení společnosti (G). ESG poskytuje základní informace zúčastněným stranám o dopadech, rizicích a politikách podniku, které mimo jiné zahrnují:
E - uhlíkovou stopu, odpadové a vodní hospodářství, dopad na biodiverzitu, snahy o zmírnění dopadu
S - přístup k zaměstnanců, dopad na okolní prostředí, bezpečnost dat
G - strukturu řízení podniku, etické fungování podniku
ESG je také soubor standardů, které by měl podnik splňovat, aby zlepšil svou reputaci, produktivitu a byl atraktivnější pro investory, ale též zaměstnance. Investoři a banky analyzují oblasti ESG při rozhodování o rizicích a výhodách investování do konkrétního podniku či poskytování úvěru. Jak průzkumy ukazují, stále více zákazníků zohledňuje při svém výběru jednotlivé principy ESG. Mimo to se společenská odpovědnost stala důležitým faktorem při rozhodování o budoucím zaměstnání, a to zejména u generace mileniálů.
ESG se stává jednou z regulačních priorit pro podniky všech velikostí a ve všech odvětvích. Investoři i zákazníci volají po stále větší transparentnosti a odpovědnosti. Nicméně, s dodržováním principů ESG přichází i mnoho výzev, které jsou umocněny faktem, že neexistuje ucelený a univerzální návod na jejich implementaci, měření či dodržování. Evropská unie se snaží tento fakt regulovat prostřednictvím směrnic (NFDR, CSRD) a standardů vykazování (SFRD, ESRS), aby nedocházelo k omezení hospodářské soutěže v rámci vnitřního trhu EU při komparaci podniků.
ESG je stále se vyvíjejícím fenoménem, a proto budeme rádi, když přispějete do diskuze i vy a budete sdílet své zkušenosti!
Jak se ESG vyplatí?
Podnikání se již netočí pouze kolem generování finančních zisků. Svět je stále kritičtější vůči společnostem, které upřednostňují krátkodobé zisky před udržitelnými obchodními praktikami. V důsledku toho existuje zvýšená poptávka ze strany investorů, zákazníků i zaměstnanců po spolupráci se společnostmi, které poskytují světu pozitivum.
Nicméně, ESG data Vám sama o sobě příliš zisku nepřinesou, ale pokud je podnik správně uchopí, mohou se v zisk proměnit. Podnik může implementací aspektů ESG do svého obchodního modelu mnoho získat počínaje od dobrého marketingu a PR po finanční zisky.
Počáteční náklady nemusí být vysoké a nemusíte se orientovat na všechny aspekty zároveň. Pokud se problematice ESG začínáte ve firmě věnovat, v počáteční fázi s totiži nejdříve sami určíte, co je pro Váš podnik výhodné.
Má ESG finanční přínos?
Ano, aspekty ESG mají pro podnik i finanční přínos. ESG mimo jiné definuje vztah podniku s jeho finančním partnerem jako je banka, pojišťovny či investoři.
Banky maji od roku 2021 povinnost posuzovat ESG faktory a aktivně řídit klimatická rizika. V návaznosti na to začaly poskytovat určité úvěry, které jsou navázné na udržitelnost podniků. Podle průzkumu společnosti KPMG, dvě třetiny bank v regionu střední a východní Evropy již mají ESG strategii pro financování komerčních nemovitostí, s podobným počtem bank, které hodnotí úvěry z hlediska udržitelnosti. Téměř polovina dotazovaných bank pracuje na nebo již nabízí speciální, udržitelné finanční produkty, přičemž někteří bankéři již viděli úvěry zamítané kvůli nesplnění ESG kritérií.
Existují dva hlavní typy úvěrů, které využívají ESG: zelené úvěry a úvěry vázané na udržitelnost. Banky mohou nabízet lepší podmínky pro úvěry, jako je snižování nebo navyšování úrokových sazeb nebo poplatků v závislosti na tom, jak žadatel plní cíle udržitelnosti. Mohou také nabídnout delší splatnost nebo nižší požadavky na zajištění.
Česká bankovní asociace připravila tzv. check list, který obsahuje doporučené kroky a otázky, které by měly banky zvážit při poskytování úvěrů firmám v souvislosti s environmentálními, sociálními a správními (ESG) faktory.
Rizika ESG budou součástí ratingových modelů. ESG rating je důležitou informací pro investory, zákazníky, zaměstnance a další zainteresované strany, které chtějí spolupracovat s udržitelnými organizacemi.
Zároveň pro Vás ESG vytváří finanční příležitost/ riziko, pokud jste součástí dodavatelského řetězce některých z firem, na které spadá povinnost vykazování své udržitelnosti na základě směrnice EU.
Konzumní chování a vnímání značky
Faktory ESG stále více ovlivňují konzumní chování. Spotřebitelé stále více hledají produkty a značky, které odrážejí jejich hodnoty a zájmy ohledně udržitelnosti a odpovědnosti. Značky by měly tuto souvislost chápat a přizpůsobit svou strategii tak, aby reflektovaly zásady ESG.
Několik průzkumů se zaměřilo na důležitost udržitelnosti a sociální odpovědnosti značek v souvislosti s chováním spotřebitele.
Průzkum společnosti Nielsen The Nielsen Global Survey on Corporate Social Responsibility zkoumal, jak moc spotřebitelé zvažují udržitelné a společensky odpovědné praktiky společností při rozhodování o nákupu. Zjistil, že:
- 55 % respondentů z celého světa je ochotno zaplatit více za produkty a služby od společností, které jsou odpovědné vůči životnímu prostředí a společnosti.
- nejvýše hodnocenými sociálními a environmentálními prioritami bylo snižování znečištění ovzduší, snižování plastového odpadu, recyklace, zachování přírodních zdrojů a podpora lidských práv.
- mladší generace je více ochotná platit více za společensky odpovědné produkty a služby než starší generace. Například 63 % respondentů ve věku 15–39 let uvedlo, že jsou ochotni zaplatit něco navíc, zatímco pouze 46 % ve věku 40–64 let.
Průzkum společností AdVerif.AI a Brand Safety Institute, zkoumal vliv reklam, které podporují udržitelnost a společenskou odpovědnost. Toto jsou jejich zjištění:
- Reklama podporující udržitelnost a společenskou odpovědnost, má pozitivní vliv na vnímání značky a záměr spotřebitelů ke koupi produktu.
- ESG pozitivní reklama zvyšuje záměr spotřebitele ke koupi o 55 %.
- Mladší generace (mileniálové a generace Z) jsou citlivější na otázky ESG a očekávají, že firmy budou jednat v souladu s jejich hodnotami.
Průzkum společnosti Sprout Social zjistil, že:
- 71 % spotřebitelů řeklo, že je důležité, aby značky zvyšovaly povědomí a zaujímaly stanovisko k sociálním otázkám.
- 66 % spotřebitelů řeklo, že je pravděpodobnější, že budou nakupovat u společností, které podporují hodnoty, které jsou jim blízké.
- 59 % spotřebitelů řeklo, že je pravděpodobnější, že budou důvěřovat společnostem, které jsou transparentní o svých sociálních a environmentálních snahách. Zároveň, 55 % spotřebitelů řeklo, že je pravděpodobnější, že budou loajální k takovým společnostem.
Další průzkumy spotřebitelského chování v souvislosti s udržitelností a odpovědností značky vydala např. společnost Forrester Research, která se zabývá průzkumem trhu. Její průzkumy zkoumaly, jak značky mohou vytvářet silné vztahy se zákazníky, kteří se řídí svými hodnotami a principy při nákupu (např. tady, tady a tady). Další průzkum provedla PR a marketingová firma Cone Communications.
Přilákání talentů
Faktory ESG se staly relevantními i v oblasti zaměstnaneckého náboru. Pro přilákání nových talentů do firmy jsou faktory ESG důležité, neboť moderní zaměstnanci stále více směřují k angažování se v organizacích, které představují hodnoty, kterým věří. Spojení ESG faktorů s náborovou strategií umožňuje firmám nejen oslovit širokou škálu talentů, ale také budovat dlouhodobější a smysluplnější pracovní vztahy.
Tímto trendem se zabývalo několik průzkum. Závěry některých z nich Vám níže chceme představit, abyste si o jejich relevantnosti mohli udělat obrázek sami.
Randstad dělá každoročně průzkum Workmonitor (2022, 2023), který sleduje trendy a nálady v oblasti zaměstnání. V souvislosti se společenskou odpovědností firem zjistil, že:
- Zaměstnanci jsou více motivovaní a loajální, pokud cítí, že jejich práce má pozitivní dopad na společnost a životní prostředí.
- 41 % respondentů by neakceptovalo práci u firmy, která není ochotna zlepšovat svou diverzitu a rovnost.
- Zejména mladší generace je náchylná na aspekty ESG při rozhodování o budoucím zaměstnání. Průzkum zjistil, že 81 % respondentů ve věku 18–24 let a 77 % respondentů ve věku 25–34 let by neakceptovalo práci u firmy, která není ochotna zlepšovat svou diverzitu a rovnost.
- Mladší generace také vykazují vyšší zájem o environmentální a sociální otázky než starší generace.
- Zaměstnanci s vyšším vzděláním mají tendenci být více informováni a citliví na ESG témata než zaměstnanci s nižším vzděláním. Tito zaměstnanci jsou ochotni změnit zaměstnavatele, pokud jejich současný zaměstnavatel nedodržuje své ESG závazky nebo není transparentní ohledně svých ESG aktivit.
Průzkum Deloitte mezi mileniály a zástupci generace Z 2023 zkoumal, jak tyto generace vnímají své pracovní a osobní životy. Zjistil, že:
- Mileniálové a zástupci generace Z přehodnocují roli práce ve svém životě. Zatímco 49 % zástupců generace Z a 62 % mileniálů říká, že práce je středobodem jejich identity, klade silný důraz na rovnováhu mezi pracovním a osobním životem – nejvyšší vlastnost, kterou obdivují u svých vrstevníků, a jejich hlavní kritérium při výběru zaměstnavatele.
- Aby dosáhli lepší rovnováhy, mileniálové a zástupci generace Z chtějí flexibilitu v tom, kde a kdy pracují. Mnoho respondentů nyní pracuje v hybridních nebo vzdálených pracovních vzorcích, což je výhoda, kterou si velmi cení.
- Mladí lidé jsou znepokojeni změnou klimatu a chtějí, aby jejich zaměstnavatelé přispívali k řešení tohoto problému.
- Většina respondentů (70 % mileniálů a 69 % zástupců generace Z) souhlasí, že je důležité, aby jejich zaměstnavatelé měli jasnou strategii pro snižování emisí skleníkových plynů.
- Mladí lidé oceňují diverzitu, rovnost a inkluzi (DRI) v pracovním prostředí a očekávají, že jejich zaměstnavatelé budou podporovat tyto hodnoty.
- Spokojenost s úsilím zaměstnavatele o DRI se zlepšila od roku 2019, přičemž 51 % mileniálů a 49 % zástupců generace Z je velmi spokojeno s tímto aspektem své práce.
- DRI je také jedním z hlavních kritérií při výběru zaměstnavatele pro obě generace, přičemž 64 % mileniálů a 63 % zástupců generace Z by chtělo, aby jejich zaměstnavatelé poskytovali více školení o DRI.
- Mileniálové a generace Z také preferují pracovat pro firmy, které mají silnou společenskou odpovědnost (75 % a 74 %) a chtějí, aby jejich zaměstnavatelé podporovali jejich osobní hodnoty (79 % a 76 %).