Environmentální oblast


Enviromentální oblast

V současné době je klíčovým tématem klimatická krize, která úzce souvisí i s lidským zdravím. Snaha o ochranu životního prostředí zvyšuje povědomí i o dalších globálních problémech. Díky těmto snahám se do procesu zapojuje i obecná veřejnost a přispívá k jejich řešení. Je důležité, abychom se zamýšleli nad naším každodenním chováním a snažili se jednat udržitelně.

Téma udržitelnosti má přímý vliv i na firmy, které by měly dbát na to, jakým způsobem ovlivňují prostředí svou činností. Proto bylo zavedeno ESG vykazování, jehož součástí je i oblast životního prostředí.  Klíčové je, aby organizace jednaly tak, aby minimalizovaly své negativní dopady. Jejich aktivity totiž mohou ohrozit například přírodní zdroje, což by mělo důsledky i pro samotné firmy, které by pak musely hledat zdroje jinde nebo je nahradit. Dalším rizikem je ohrožení zdraví organismů, včetně člověka samotného.

Inovace, které firmy zavádějí s cílem zlepšit udržitelnost, mohou přinést nové a lepší technologie, které například snižují spotřebu a přinášejí další výhody spojené s udržitelným provozem firmy.

Přidat nadpis.jpg

Sami zákazníci preferují firmy, které se snaží minimalizovat svůj dopad na životní prostředí. Tím pádem snaha o zlepšení svých činností přináší firmám lepší pověst a konkurenceschopnost. Dále se stále více prosazují regulační požadavky, normy a pravidla, která by firmy v dané zemi měla dodržovat.

Prostřednictvím nefinančního vykazováni ESG a certifikace, organizace prokazují, jak přistupují k životnímu prostředí.

Základem environmentální odpovědnosti je vytváření a poskytování udržitelných produktů, které šetří zdroje, energii a minimalizují svůj negativní vliv na prostředí. Většina firem již podnikla první kroky, jako je například recyklace odpadu, podpora práce z domova (s cílem snížit emise z dopravy) nebo zavedení živých rostlin do kanceláří. 

Důležité je sdílet zkušenosti s implementací jednotlivých opatření, aby si firmy vzájemně předaly své poznatky, zabránily opakování stejných chyb a současně se inspirovaly, jaké cíle by měly dané organizace začlenit do svých plánů.
 

 

 

 

Klíčové principy enviromentální oblasti v rámci ESG

Níže vám poskytujeme některé z principů environmentální oblasti ESG, které je třeba dodržovat na každodenní bázi.

Ochrana přírody

Snaha minimalizovat činnosti s negativním dopadem na životní prostředí. Zároveň ochrana biodiverzity a přírodního prostředí. Hlavní globální témata jsou snižovaní emisi skleníkových plynů, boj proti klimatickým změnám a ochrana ozonové vrstvy.         

Udržitelné zdroje

Podpora a investice do udržitelných zdrojů jako je sluneční, věterná a vodní energie. Taktéž je třeba se zaměřit na šetření energií a jejich efektivní využívaní. 

Recyklovaní

Vhodné nakládaní s odpadem je důležité, aby jsme jako společnost nepřicházeli o suroviny, a proto je důležité správně recyklovat. Zásadní také je předcházet zbytečné tvorbě odpadu.

Vodní zdroje

Firmy by měly minimalizovat své vodní nároky a tak šetřit s pitnou vodou a podporovat účinné využívání vody. Také by měly zabránit či snižovat znečištění vodních toků.

Enviromentální transparentnost

Firmy by měly vykazovat transparentní informace o vlivu podnikaní na životní prostředí. Důležité je, aby se vyhnuly greenwashingu, který je hrozbou při prezentovaní firem v enviromentální oblasti.

Zapojení zaměstnanců 

Samotné ESG pojednává o oblasti zaměstnanci a je důležité je zapojit a motivovat k udržovaní udržitelných postupu ve firmách.

   

Výhody udržitelnosti firmy

Snaha o udržitelný přístup firmy nese sebou řadu výhod a přínosů, které mohou pozitivně ovlivnit konkurenceschopnost organizace. Níže uvádím několik důležitých výhod:

Snižování environmentálního dopadu

Budování snahy firem o redukci svého environmentálního otisku má za následek ochranu životního prostředí, udržitelné využívání přírodních zdrojů, odpovědné nakládání s pitnou vodou a celkově zodpovědné chování vůči ekosystému naší planety. Tím se také utváří lepší budoucnost pro další generace.

Zlepšení reputace

V dnešní době spotřebitelé preferují ty firmy, které dbají o svůj vliv na životní prostředí. Pozitivní pověst může vést k lepšímu vnímání značky a zvýšení zákaznické loajality.

Zvýšená efektivita

Implementace udržitelných postupů obvykle vede ke snížení spotřeby surovin, optimalizaci procesů a úsporám energie. To zase přispívá ke snižování nákladů. Také snaha o minimalizaci odpadu má potenciál snížit náklady na jeho zpracování.

Digitalizace

Digitalizace firemních procesů zvyšuje jejich efektivitu, usnadňuje správu dat a šetří čas zaměstnanců. Zlepšuje služby zákazníkům skrze snadný přístup k informacím a zároveň redukuje spotřebu papíru.

Zvýšená angažovanost zaměstnanců

Podpora inovativních přístupů a kreativity zaměstnanců vytváří příležitost pro jejich osobní rozvoj. Vytvářejí se také podmínky pro angažované zaměstnance, kteří se stávají reprezentanty firemních hodnot a cílů.

Dodavatelský řetězec

Udržitelné organizace požadují od svých dodavatelů odpovědný přístup k životnímu prostředí. Tím se environmentální snahy rozšíří na celý dodavatelský řetězec, což ukazuje, jak organizace mohou ovlivňovat a podporovat pozitivní změny ve svém okolí.

Greenwashing

V dnešní době je kladen důraz na udržitelné hospodářství, a tedy na green marketing. Tento nový trend přinesl s sebou hrozbu greenwashingu. Jedná se o záměrné i nezáměrné prezentování firmy v ekologičtějším a šetrnějším světle, než ve skutečnosti je. Praxe greenwashingu se v posledních letech stává stále běžnější, protože společnosti se snaží oslovit ekologicky uvědomělé spotřebitele, aniž by skutečně učinily smysluplné změny ve svých produktech nebo politikách. Tento jev podkopává důvěryhodnost ekoznaček a ztěžuje spotřebitelům identifikaci produktů, které jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí. Taktéž toto chováni není v souladu s právními normami jako: Směrnice o nekalých obchodních praktikách, Směrnice o klamavé a srovnávací reklamě a Směrnice o právech spotřebitelů

Z toho důvodu je podstatné předcházet dezinformačnímu šíření zpráv za účelem vytvářet obraz o odpovědnosti firmy k životnímu prostředí. Pro pomoc organizace se zavedly body, které slouží k prevenci a odhalení manipulativních marketingových strategií greenwashingu.

Skrytý kompromis 

Strategie zahrnující například jeden ekologický aspekt činnosti společnosti a přehlíží ostatní neatraktivní aspekty. 

Chybějící důkaz 

Nedostatek konkrétních anebo přesvědčivých důkazů o ekologické šetrnosti. Firma nedokáže poskytnout nezávislé auditorské zprávy nebo certifikace na obhájení svých tvrzení.

Vágní tvrzení 

Nekonkrétní a nejasná formulace, která může sloužit k manipulaci či skrytí skutečného stavu věcí. Také se stává, že firma na podporu svých tvrzení cituje neznámé studie. 

Uctívaní falešných značek/ autorit 

Používaní podobných značek a log, který připomínají certifikace nebo standardy udržitelnosti. 

Irelevantní tvrzení 

Tvrzení, které nemusí být lež, ale je nepodstatné, protože je to např. povinnost daná zákonem, kterou musejí splnit všichni firmy. 

Menší zlo 

Vybíraní z více možností, přičemž je jedna méně problematická, ale zároveň ani jedna není uspokojivá.

„Nevinné“ lži 

Klamavé informace sloužící k ušetření nebo minimalizování nepohodlí, konfliktu nebo negativní reakce. Je třeba myslet na to, že i malá lež může mít velké negativní důsledky na organizaci. 

Srovnávací reklama 

Srovnávání se s jinou společností v otázce šetrnosti k životnému prostředí, která je nešetrná. 

Pochybné obrázky 

Společnosti mohou používat symboly, které mají evokovat ekologii, udržitelnost nebo ochranu životního prostředí. Příkladem je používaní zelené barvy na obaly, v reklamách záběry s přírodou nebo v dalších komunikačních materiálech používat obrázky připomínající šetrné zacházení s přírodou.    

Zlomyslně odborný slovník

Využívání odborných pojmů anebo žargonu, kterému spotřebitelé nemohou rozumět.

Je velmi důležité být obezřetný a kritický vůči reklamám společnosti. Podstatná je transparentnost, kterou organizace neutajují anebo nepřikrašlují informace a data. Protože reálným řešením pro ochranu životního prostředí je podpora skutečných udržitelných iniciaci a společností, které se chovají odpovědně k životnímu prostředí.

Pro zajímavé informace a webináře je zde organizace No Greenwashing, která má za cíl vznik a realizaci nových řešení, která mají prokazatelně pozitivní dopad na životní prostředí. 

Taxonomie EU

Přijetí nařízení o Taxonomii představuje jedno z opatření Evropské unie směřující k podpoře udržitelného financování. Jedná se o systém nefinančního vykazování v enviromentálnf oblasti, který vychází z konceptu dvojité významnosti. Tento systém zahrnuje zveřejňování dopadu ekonomických aktivit na životní prostředí a společnost, a zároveň uvádění dopadu klimatických změn na konkrétní podniky – obchodní a finanční rizika, jimž musí podniky čelit v rámci svého snažení o udržitelnost.

Taxonomie je takzvaným "zeleným seznamem", který klasifikuje systém ekonomické aktivity podle jejich environmentální udržitelnosti. Cílem je snížit náklady na správu, stanovit základní informace, které je třeba zveřejňovat.

Taxonomie se skládá z šesti environmentálních cílů:

Zmírnění klimatických změn (mitigace)

Přizpůsobení se klimatickým změnám (adaptace)

Udržitelné využívání a ochrana vodních a mořských zdrojů

Přechod na oběhové hospodářství, prevence vzniku odpadu a recyklace

Prevence a kontrola znečištění

Ochrana a obnova biodiverzity a ekosystémů

Organizace musí splňovat následující požadavky k souladu s Taxonomií EU:

  • Významně přispívat alespoň k jednomu z těchto šesti environmentálních cílů.
  • Nepoškozovat ostatní cíle (Do Not Significantly Harm - DNSH).
  • Posuzovaná činnost musí být v souladu s minimálními sociálními standardy.

Detailní informace lze nalézt v balíčku udržitelných financí, který vydala Evropská unie.

K usnadnění vizuálního zobrazení obsahu Taxonomie slouží Taxonomický kompas, který rozděluje různé sektory a činnosti. Pro každý z šesti cílů jsou uvedeny popisy činností, kritéria významného přínosu, kritéria významného poškození a minimální sociální standardy. Tyto informace budou pravidelně aktualizovány a budou obsahovat i delegované akty, které zahrnují screeningová kritéria pro jednotlivé environmentální cíle.

Odpadové hospodářství

Odpadové hospodářství je důležitou součástí environmentální udržitelnosti a ochrany naší planety. Rostoucí populace a s tím související zvýšená spotřeba generují stále větší množství odpadu, který je nezbytné řádně spravovat a minimalizovat jeho negativní dopad na životní prostředí. Efektivní odpadové řízení má řadu výhod. Kromě ochrany životního prostředí také přispívá k úspoře přírodních zdrojů, snižuje energetickou náročnost výroby a vytváří pracovní příležitosti v oblasti recyklace a zpracování odpadu.

  • Hlavním cílem v odpadovém hospodářství je zabránit vzniku odpadu, například tím, že preferujeme nákup výrobků s menším obalovým materiálem nebo bez něj. Můžeme se vyhýbat jednorázovým výrobkům a místo toho nosit vlastní láhev na pití, textilní tašku a jiné užitečné předměty, které nám umožní minimalizovat další nákupy. Pokud je to možné, můžeme se pokusit opravit věci nebo je znovu využít (alespoň částečně), jako například poškozené hrníčky, které mohou sloužit jako květináče. 
  • Pokud už není produkt použitelný, měli bychom ho správně recyklovat a oddělit recyklovatelné materiály od odpadu, který je nutné zlikvidovat. Recyklací snižujeme objem odpadu a umožňujeme opakované využití surovin.
  • Pokud recyklace není možná, lze se uchýlit k energetickému využití odpadu, například spalováním k vytvoření energie. Další možností je správná likvidace odpadu, který by končil na skládkách a mohl by ohrozit životní prostředí a lidské zdraví.

Pro zlepšení odpadového hospodářství ve firmách je důležité stanovit si cíle a plán, které podporují prevenci vzniku odpadu, znovupoužívání věcí a recyklaci. Tímto způsobem přispíváme k environmentální udržitelnosti a zároveň můžeme pozitivně ovlivnit pověst a výkonnost společnosti. Zde je příklad postupu, jak si firma může stanovit cíle:

  1. Analýza stávajícího stavu
    • Zhodnocení množství a druhů odpadu produkovaných firmou a identifikace oblastí pro zlepšení odpadového řízení.
  2.  Formulace plánu a cílů
    • Na základě analýzy stanovení konkrétních kroků pro zlepšení správy odpadu.
  3. Implementace recyklačního systému
    • Zajištění dostatečného počtu barevných popelnic pro recyklaci a jejich strategické umístění.
  4. Zapojení zaměstnanců
    • Poskytnutí vzdělávání ohledně správného třídění odpadu prostřednictvím školení, brožur nebo informačních kampaní.
  5. Spolupráce s dodavateli a partnery
    • Společný program na recyklaci, minimalizaci odpadu a využití recyklovatelných materiálů.
  6. Podpora inovací
    • Používání recyklovatelných produktů a náhradních dílů, digitalizace procesů vedoucí ke snížení spotřeby papíru.
  7. Monitorování a vyhodnocení
    • Pravidelné sledování úspěšnosti dosažených cílů, zhodnocení výsledků a příprava dalších kroků.

2024 © AKA I Certifikace AKA | Obsah S.M.A. | Web FMM | Nastavení cookies | Redakce FenomioFlow