Compliance


Compliance a ESG

Compliance hraje významnou roli při řízení regulací souvisejících s ESG. Compliance je pojem, který shrnuje dodržování všech právních předpisů, norem, pravidel a standardů v dané organizaci. V souvislosti s udržitelností a společenskou odpovědností se jedná o dodržování relevantních dokumentů v rámci aspektů ESG, tzn. v oblasti environmentální, sociální a správní.

Role compliance však nespočívá jen v dodržování konkrétních norem a předpisů, ale též v jeho proaktivní činnosti a vytváření dlouhodobých hodnot pro všechny stakeholdery tak, aby byla zajištěna udržitelnost a odpovědné obchodní praktiky. Pro tyto účely si firmy musí vytvořit vlastní nástroje, díky kterým budou schopny čelit výzvám spojeným s implementací principů ESG. 

Jak vybudovat ESG v rámci firmy? Na to jsme připravili jednoduchý návod.

Soulad s předpisy je součástí zpráva o udržitelnosti.

Budeme moc rádi, když s námi budete sdílet Vaše zkušenosti z oblasti souladu s ESG. 

Legislativa a standardy - environmentální oblast

Legislativa


Ministerstvo životního prostředí ČR na svém webu zveřejňuje platnou legislativu v České republice ohledně ochrany životního prostředí, vodním a odpadovém hospodářství atd.

Ochrana ŽP

Nabízíme Vám základní vybrané principy ochrany životního prostředí, ke kterým se můžete zavázat:

  • využití nejefektivnějších moderních technologií
  • princip odpovědnosti původce (znečišťovatel platí)
  • trvale udržitelný rozvoj a společná odpovědnost
  • únosné zatížení - ekologické chovaní by se mělo vyplatit
  • princip informovanosti a účasti veřejnosti (každý má právo na informace spojené se stavem životního prostředí)
  • princip prevence a komplexní ochrany

Vodní hospodářství

o   zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)

Základem je to, aby nedošlo k výraznému snížení kvality a množství pitné vody. Je potřeba dbát na citlivé oblasti jakou jsou např. místa s nedostatkem vody a dodržovat opatření, která se vztahují k suchu jako např. šetřit (neplýtvat) s vodou v letních měsících.      

Odpadové hospodářství

Základní cíle jsou:

  • předcházet vzniku odpadu (jednorázové plasty)
  • zajistit ekologické nakládaní s odpady
  • zajistit využití odpadu

Základní povinnosti s nakládáním s odpady jsou:

  • nakládat s odpadem podle druhu a kategorii, v které jsou zařazené podle zákona
  • samostatně nakládat s nebezpečným odpadem jakou jsou např. baterie

Standardy


Níže jsme Vám vypsali některé standardy, které podniky mohou dobrovolně dodržovat v oblasti ochrany životního prostředí.

Environmentální management - ISO 14001

Systém environmentálního řízení a auditu EMAS

odkaz MŽP

odkaz EMAS

Environmentální značení 

Environmentální značení je koncept upozorňující na výrobky, které jsou šetrnější k prostředí podle normy ISO14020.  

Šetrnější může být z třech hledisek: 

  • když má produkt nižší negativní dopad na životní prostředí
  • vlastní ekologické tvrzení - jedná se o prvek výrobku, např. rozložitelné obaly 
  • environmentální prohlášení o produktu - komplexní posouzení produktu na základě jeho životního cyklu (LCA)   

Značení v ČR, které uvádí, že je výrobek (či služba) ekologicky šetrný

Ekoznačka EU:

Corporate Social Responsibility (CSR)/ ESG agenda

CSR - společnosti, které se zabývají environmentálními a sociálními otázkami mimo jejich zákonné povinnosti. Základem je vytvořit pozitivní dopad na společnost a prokázat závazek společnosti k odpovědnému jednaní organizací.

ESG - je širší rámec, který zahrnuje všechny zainteresované strany k nefinančnímu reportingu

Významnými standardy jsou např. Global Reporting Initiative (GRI), Sustainability Accounting Standards Board (SASB), Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) a Protokol o skleníkových plynech zajišťují konzistentnost a srovnatelnost ve výkaznictví, Pařížská dohoda atd.

 

 

 

Legislativa a standardy - sociální oblast

Legislativa 

Zaměstnanci

Na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí naleznete platné právní předpisy. Na webu MPSV je také souhrn základních pojmů z pracovně-právní oblasti, které popisují základní situace, které mohou nastat. 

Směrnice č. 2006/54/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 5. července 2006 zavádí zásadu rovných příležitostí a rovného zacházení pro muže a ženy v zaměstnanecké oblasti. Směrnice např. zakazuje přímou i nepřímou diskriminaci na základě pohlaví či uznává práva na rodičovskou dovolenou pro oba rodiče. 

Antidiskriminační zákon/ Zákon o rovném zacházení (Zákon č. 198/2009 Sb.) upravuje rovné zacházení a zákaz diskriminace mimo jiné i v zaměstnání. Popisuje diskriminaci přímou i nepřímou a uvádí, že ,,za diskriminaci se považuje i obtěžování, sexuální obtěžování, pronásledování, pokyn k diskriminaci a navádění k diskriminaci´´.

Lidská práva

Listina základních práv a svobod

Lidská práva jsou :

  • nezadatelné - patří osobě skrz její existenci od narození
  • nezcizitelná - nelze je zrušit a přenést na jiné osoby
  • nepromlčitelná - nejsou omezená časovým rámcem
  • nezrušitelná - nelze zrušit základní práva a normy jedince   

Ústava České republiky

Zákon o mezinárodních lidských právech

Zákon o ombudsmanovi

Standardy a certifikace

V rámci sociální oblasti si můžete kromě legislativy vybrat dodržovat určitých standardů, díky kterým zvýšíte firemní atraktivitu a konkurenceschopnost. 

Etický kodex

Vytvořením etického kodexu si firma nastaví zásady a pravidla etického chování pro zaměstnance a vedení společnosti. Díky tomu podnik zvýší svou důvěru mezi zákazníky a partnery či zvýší odpovědnost zaměstnanců. Měl by být přizpůsoben specifikům společnosti a odrážet její hodnoty, cíle a poslání. Měl by též nabízet řešení potenciálních problematických situací, aby zaměstnanci či vedení vědělo, jak případně postupovat. Etický kodex by měl být aktivně komunikován v rámci firmy a nebýt pouhým formálním dokumentem.

Korporátní sociální odpovědnost/ ESG

Integrováním sociálních a ekologických hledisek do každodenní praxe vnitrofiremních procesů, díky čemuž přispějete nejen k udržitelnému rozvoji společnosti a životního prostředí. Získáte tím také vyšší důvěru a loajalitu u všech stakeholderů, zlepšíte tím svou image navenek či zvýšíte finanční zisky.

ISO 26000 Společenská odpovědnost firem

ISO 26000 je označení mezinárodní normy, která poskytuje organizacím všech velikostí a typů návod pro dosažení sociální odpovědnosti, tedy respektu ke společnosti, životnímu prostředí a udržitelnému rozvoji. Norma není určena k certifikaci, ale je úzce propojena s certifikační normou SA 8000 Společenská odpovědnost.

Genderová vyváženost na pracovišti

Ministerstvo průmyslu a obchodu publikuje aktuality z oblasti rovnosti žen a mužů. Vláda ČR zveřejnila Strategii rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030, která navazuje na celou řadu podobných strategií z českého i mezinárodního prostředí. Strategie konstatuje, že ČR patří ,,z hlediska úrovně rovnosti žen a mužů k podprůměrným zemím´´. Ačkoli je Strategie 2021+ primárně určena pro státní správu, poskytuje užitečné informace ke snížení genderové nerovnosti v několika oblastech společenského života, tedy i v pracovní sféře.

Významným hráčem v oblasti genderové vyváženosti je bez pochyby Evropská unie, která vydává směrnice, ale též strategie k dosažení rovnosti pohlaví. Evropská komise např. vydala Strategii EU pro rovnost žen a mužů, která stanovuje cíle a klíčové akce v oblasti genderové rovnosti na období 2020-2025. Mezi cíle patří snižování rozdílů mezi ženami a muži na trhu práce či dosažení rovného zastoupení v různých sektorech ekonomiky. Jednou se snah v rámci této strategie je přijetí závazných opatření pro transparentnost odměňování či směrnice o rovnováze mezi ženami a muži ve správních radách kotovaných společností, která byla přijata Radou EU na konci roku 2022.

B Corp certifikace

The Work-Life Balance Directive 

Whistleblowing

Whistleblowing je pojem, který se ve veřejné sféře objevuje stále častěji a nemá sloužit v negativním slova smyslu. Nejedná o práskačství či udavačství. Naopak, jedná se o jednání v dobré víře nahlásit protiprávní jednání. Whistleblower je v rámci podniku ten, kdo upozorňuje na nezákonné, neetické, korupční či jiné nevhodné praktiky.

Jedná se tedy o proces, kdy zaměstnanci mohou hlásit porušení právních i etických zásad, aniž by se obávali represí.

Proč je whistleblowing v rámci ESG relevantní?

Whistleblowing je nezbytným prvkem souladu s požadavky ESG. V rámci governance (řízení podniku) se mimo jiné sleduje soulad s právními předpisy. Od srpna roku 2023 nabyl účinnosti zákon o ochraně oznamovatelů, tzv. whistleblowerů. Ten udává práva a povinnost určitým organizacím doplnit. Avšak v rámci ESG je vhodné, abyste podobná opatření zavedli i u Vás v podniku.

Díky vytvoření bezpečného místa, kam se zaměstnanci mohou obrátit, pokud budou mít pocit, že dochází k poručení pravidel hry, vytvoříte příjemnou atmosféru na pracovišti a posílíte důvěru zaměstnanců díky čemuž posílíte well-being. V návaznosti na to spadá whistleblowing i do sociální oblasti ESG.

Zároveň, implementace whistleblowingu demonstruje závazek vedení společnosti k odpovědným a udržitelným politikám a hodnotám. Ukážete tím, že jste připraveni reagovat na zprávy o provinění, což prokazuje skutečnou péči o etickou stránku Vašeho podnikání. Díky zavedení systému oznamování dáte najevo, že pracujete na tom, aby bylo Vaše pracovní prostředí co nejotevřenější a nejtransparentnější.  

Jak zavést whistleblowing?

Jak již bylo zmíněno, zavedení systému oznamování v podniku je důležitým krokem k posílení etiky, transparentnosti a odpovědnosti.

ISO 37003 se zabývá systému managementu oznamování protiprávního jednání. Poskytuje metodu pro organizace, které chtějí zavést účinný systém pro správu oznamování protiprávního jednání.

Pokud nebudete chtít využít ISO, zde je pár tipů, které můžete využít při zavádění whistleblowingu ve Vašem podniku:

Nastavte pravidla

Definujte jasná pravidla whistleblowingu. Uveďte, co se považuje za důvodné důvody k nahlášení, jaké jsou kroky pro nahlášení a jaký je postup pro vyšetřování nahlášených problémů. Zaručte, že oznamovatelům nebudou hrozit represe či sankce za upozornění na problém.

Zaveďte interní kanál oznamování

Vytvořte různé kanály, přes které mohou zaměstnanci nahlásit problémy, např. interní emailovou adresu, telefonní linku, online formulář nebo důvěryhodnou osobu.

Zaručte anonymitu

V rámci budování důvěry je důležité, aby oznamovatelé věděli, že jednají v naprosté anonymitě.

Určete zodpovědnost za řešení

Dejte některému zaměstnanci či celému týmu zodpovědnost za vyšetřování nahlášených problémů. Tato osoba (či osoby) by měla mít dostatečnou odbornost a nezávislost na ostatních odděleních. 


2024 © AKA I Certifikace AKA | Obsah S.M.A. | Web FMM | Nastavení cookies | Redakce FenomioFlow