Zaměstnanci


Zaměstnanecká oblast ESG

Zaměstnanecká oblast v rámci ESG se zaměřuje na zabezpečení sociálního pohodlí ve firmě a na zacházení se zaměstnanci. S tím se váže dodržování všech norem a předpisů, ale také proaktivní činnost firmy ke zlepšení pracovních podmínek nad rámec těchto standardů. Implementace určitých principů do každodenní pracovní činnosti má na zaměstnance pozitivní vliv, díky čemuž jsou spokojenější, dosahují lepších pracovních výsledků a zůstávají u svých zaměstnavatelů delší dobu. Další výhody naleznete zde.

Rádi bychom Vám nastínili zásadní témata v rámci zaměstnanecké oblasti ESG a to, jak zapojit zaměstnance do ESG. Jejich angažovanost je totiž esenciálním aspektem zlepšování firemního výkonu a to nejen v rámci ESG apspektů. 

Součástí ESG je vykazování výkonu firmy v určitých oblastech, což může být pro některé firmy oříšek. Rádi bychom Vám poskytli jednoduchý návod pro představu.

Zacházení se zaměstnanci je zohledňováno v rámci nefinančního reportingu firem. Více o zprávě o udržitelnosti zde.

Zároveň bychom Vás chtěli poprosit o sdílení Vašich zkušeností.

Klíčové principy zaměstnanecké oblasti v rámci ESG

Pro vytvoření harmonického pracovního prostředí existuje mnoho zásad a principů mezi něž patří diverzita a inkluze, dodržování lidských práv a práv a well-beingu zaměstnanců obecně. Důležitým aspektem těchto snah je ale též dodržování určitých principů v rámci firmy. Ty které považujeme za nejdůležitější pro soulad s ESG jsme Vám sepsali níže. 

Jasné rozdělení kompetencí 

pomáhá definovat zodpovědnosti a povinnosti jednotlivých zaměstnanců a tím zlepšuje efektivitu pracovního procesu.

Motivace, rozvoj a vzdělávání zaměstnanců 

Zaměstnanci se nejlépe rozvíjejí a jsou nejvíce motivováni, když mají přístup k rozvojovým příležitostem a možnostem vzdělávání.

Zdraví a blahobyt zaměstnanců 

Důležitým prvkem v zaměstnanecké oblasti je péče o zdraví a blahobyt zaměstnanců (well-being), což přispívá k jejich spokojenosti a produktivitě.

Transparentní komunikace 

Transparentní komunikace vytváří důvěru mezi zaměstnanci a vedením a umožňuje efektivní sdílení informací a cílů organizace.

Týmová práce 

podporuje spolupráci mezi zaměstnanci a pomáhá vytvářet nové či zlepšovat stávající projekty.

Firemní kultura 

hraje klíčovou roli v organizaci a může ovlivnit, jak zaměstnanci vnímají svou práci a organizaci jako celek.

Retence zaměstnanců 

Dlouhodobá udržení zaměstnanců je důležité pro stabilitu organizace a snižuje náklady spojené s fluktuací.

Zaměstnanecké benefity 

Poskytování atraktivních zaměstnaneckých benefitů pomáhá přilákat a udržet talentované zaměstnance.

Well-being

Well-being (blaho a pohoda) je koncept, který se zaměřuje na spokojenost jednotlivce ve všech ohledech jeho života. Je to tedy komplexní přístup k životu a můžeme ho rozdělit do několik oblastí jako je oblast fyzická, duševní, sociální, duchovní a environmentální. V dnešní době představuje jedno z klíčových témat nejen pro jednotlivce, ale také pro organizace a společnosti.

Firma pečující o blaho svých zaměstnanců a podporující jejich osobní well-being může těžit z vyšší loajality, angažovanosti, produktivity a celkového štěstí svých pracovníků. Zajištěním well-beingu ve firmě můžete pomoci svým zaměstnancům předejít syndromu vyhoření.

Důležitou součástí well-beingu je to, že zaměstnanci vidí ve své práci smysl. Zaměstnanci jsou díky tomu více motivováni k rozvíjení vlastního potenciálu, čímž přispívají k chodu celé společnosti. Roste díky tomu retence zaměstnanců a zvyšují se obraty. Další výhody naleznete zde.

Hodnocení well-beingu je součástí ESG reportu

Jak začít se zaměřením se na well-being v podniku?

Pokud se rozhodnete řešit to, jak se Vaši zaměstnanci cítí a budete chtít podpořit jejich životní spokojenosti, bylo by vhodné, abyste si vytvořili well-being strategii jako ušitou pro Vaše pracovní prostředí: 

  1. Důkladně si analyzujte současný stav na pracovišti. Například formou dotazníků o tom, jak jsou Vaši zaměstnanci spokojení a co jsou jejich přání či nápady na zlepšení.  
  2. Ujistěte, že je strategie v souladu s firemními politikami
  3. Důkladně si připravte kroky, které budete chtít podniknout
  4. a srozumitelně je odkomunikujte vedení a všem zaměstnancům. Měli byste zahrnout konkrétní změny, které chcete podniknout, postup a jaký přínos bude celý proces mít pro společnost. 

Pokud se na všech bodech shodnete (či naleznete kompromis) nezbývá nic jiného, než se pustit do implementace a zlepšit pohodu ve společnosti! 

Jak pečovat o well-being v podniku?

Konkrétní kroky na vytvoření well-beingu v podniku nejsou vůbec složité a ani nemusí být drahé. Níže jsme Vám vypsali pár z nich. 

Pravidelná komunikace a transparentnost napříč podnikem je v rámci budování well-beingu esenciální. Pomůže Vám to při budování a implementaci strategie well-beingu, ale též to dodá zaměstnancům pocit, že jsou vyslyšeni a naučí se Vám dávat konstruktivní zpětnou vazbu. Informujte zaměstnance o veškerém dění ve společnosti, díky čemuž budou více vtaženi do činnosti podniku a budou cítit sounáležitost.

Vytvořte si komunikaci jeden na jednoho, kde se budete zajímat o celkový stav svých pracovníků. Přispějete tím mimo jiné k inkluzivnějšímu pracovnímu prostředí. Nicméně pouze naslouchat nestačí a měli byste potřeby svých zaměstnanců reflektovat též v činnosti podniku. 

Vytvořte uvolněné pracovní prostředí. Pořádejte firemní večírky, vytvořte children a dog frinedly prostředí. Nepředepisujte dress code a dbejte spíše na to, aby se zaměstnanci oblékali podle svého gusta, ač sociálně přiměřeně. 

Nesnažte se své zaměstnance příliš kontrolovat a dodejte jim pocit svobody. Pocit nedostatku autonomie vede k demotivaci a myšlenkým na změnu zaměstnání.

Benefity a relevantní ohodnocení jsou nedílnou součástí dobrého naladění pracovníka. Přistupujte jako firma proaktivně k ohodnocování zaměstnanců, čímž předejdete jejich frustraci a demotivaci.  

Podpořte psychické a fyzické zdraví zaměstnanců, které spolu souvisí ruku v ruce. V případě psychického zdraví se zaměřte na budování otevřené kultury uvnitř společnosti, kde se zaměstnanci budou cítit natolik uvolněně, že se nebudou bát mluvit o problémech, které je trápí. Nabídněte pracovníkům spolupráci s osobním koučem či psychologem. Pořádejte společné workshopy na téma mentálního zdraví. Co se týče fyzického zdraví, zkuste se s vedením společnosti domluvit na tom, zda by přispěla zaměstnancům na sportovní vyžití, v rámci teambuildingů zahrnujte lehké fyzické aktivity a psychická cvičení. 

Poskytujte svým zaměstnancům příležitosti vzdělávat se a prohlubovat dovednosti, čímž přispějete k rozvoji celé firmy. Můžete zvolit např. videokurzy, webináře, přednášky či kurzy na témta, které by si samotní zaměstnanci vybrali.  

Vytvořte odpočinkovou zónu, kde si zaměstnanci uleví od pracovního stresu a oficiality. Ta může obsahovat kvalitní kávu, zdravé svačinky, společné fotky a pohledy z cest, společenskou hru jako šipky nebo fotbálek a pohodlné posezení jako je pohovka či křesla. 

Pomáhejte svým zaměstnancům ve vybalancování jejich osobního a pracovního života

 

 

Výhody well-beingu

Implementování standardů ESG do vlastních firemních procesů přináší oboustranné výhody pro zaměstnavatele a zaměstnance. Určitě byste dokázali celou řadu z nich vyjmenovat, nicméně ničemu neuškodí si nejdůležitější z nich připomenout.

Přilákání zaměstnanců – mileniálové 

Na základě průzkumů se ukázalo, že implementování aspektů ESG může společnostem pomoci ke zlepšení spokojenosti zaměstnanců a přilákání dalších potencionálních zájemců, a to zejména z generace mileniálů. Především ti totiž zohledňují firemní politiku při svém výběru budoucího zaměstnání. Stále více uchazečů se zajímá o to, jak zaměstnavatelé přistupují k psychickému i fyzickému zdraví svých zaměstnanců. 

Zvýšení produktivity 

Spokojení zaměstnanci jsou více motivovaní a soustředění na svou práci a dobré výsledky, čímž se zvyšuje produktivita celé společnosti. 

Nižší fluktuace zaměstnanců 

Přirozeně, pokud jsou zaměstnanci spokojeni u svého zaměstnavatele, tak mají nižší tendenci hledat si novou práci. Díky tomu má samotná firma nižší výdaje zdrojů na nábor a zaučování zaměstnanců.

Díky průzkumu se ukázalo, že až čtvrtina zaměstnanců si hledá novou práci. V oblasti marketingu a obchodu příčinou bývá únava a stres.

Zlepšení pověsti společnosti 

Společnosti které se dobře starají o své zaměstnance mívají dobrou pověst, díky čemuž se zvyšuje atraktivita firmy pro nové talenty. Tím se též ulehčí nábor nových zaměstnanců a zvýší konkurenceschopnost podniku.  

Inkluze a spravedlnost

Díky aktivnímu zajišťování well-beingu přispějete  k větší sociální spravedlnosti a inkluzi, což může zase podpořit výkon zaměstnanců a dlouhodobou udržitelnost a prosperitu podniku.

Zlepšení týmové práce 

Díky pozitivnímu mentálnímu nastavení zaměstnanců se také zlepšuje týmová dynamika a chuť spolupracovat a komunikovat. V návaznosti na to se zvyšuje kreativita a schopnost řešit problémy.

Snížení nákladů na zdravotní péči 

Pozitivní mentální nastavení zaměstnanců může mít dobré dopady na jejich duševní i fyzické zdraví. Díky tomu se mohou snížit výdaje zaměstnavatele.

Zlepšení svého skóre v rámci sociálního a správního aspektu ESG 

Samozřejmostí implementace standardů zaměstnanecké oblasti je zvýšení skóre firmy v rámci nefinančního vykazování. 

Work-life balance

Rovnováha mezi pracovním a osobním životem (work-life balance) se stal významným prvkem v diskusích o environmentální, sociální a řízení podniku (ESG). Je to koncept, který se zabývá optimálním rozdělení času mezi pracovními povinnostmi a odpočinkem. V rámci ESG reflektuje způsob, jakým podniky (jakožto odpovědní a etičtí aktéři) zacházejí se svými zaměstnanci a jak přispívají k jejich udržitelnému životnímu stylu.

Cílem work-life balance je dosáhnout harmonie mezi profesními a osobními závazky tak, aby jednotlivec mohl plně využívat svůj potenciál ve všech sférách života. Tento proces zahrnuje několik klíčových prvků jako je časová rovnováha, fyzická a duševní pohoda, flexibilita a osobní rozvoj.

Work-life balance je nedílnou součástí well-beingu, kdy se podniky snaží aktivně vytvářet prostředí, ve kterém se zaměstnanci mohou plně rozvíjet.

Závazek k podpoře work-life balance představuje atraktivní prvek, který pomáhá vytvářet zdravé a produktivní pracovní prostředí, zvyšuje atraktivitu podniku na trhu práce díky čemuž můžete přilákat nejen kvalitní zaměstnance, ale i investory, kteří upřednostňují podniky s udržitelným a odpovědným přístupem. V návaznosti na to můžete dlouhodobě přispět k pozitivnímu vývoji finančních výsledků.

Jak podpořit work-life balance zaměstnanců?  

Níže jsme Vám připravili výčet konkrétních opatření, které můžete jako zaměstnanec zavést k podpoření work-life balance u svých zaměstnanců. Určitě řadu z nich běžně provozujete, ale ničemu neuškodí si je znovu projí a případně se inspirovta k dalším.

Home office

V dnešní době je možnost práce z domova a pružný pracovní čas již běžnou součástí mnoha zaměstnání. Tímto způsobem mohou zaměstnanci lépe přizpůsobit svou pracovní dobu svým individuálním potřebám a závazkům. Zaměstnanci tak mohou vhodně kombinovat studium a práci či práci a zároveň péči o děti.

Nicméně, home office je i velkým závazkem pro zaměstnance, pro které to představuje dávku zodpovědnosti a disciplíny a ne všem vyhovuje. Proto je třeba poskytnout zaměstnancům rady na to, jak efektivně pracovat z domova.

Zároveň poskytněte v rámci home officů práci odkudkoli, a nejen z České republiky, pokud je to pro Vaši firmu možné.

Zkrácené pracovní úvazky

Nabídněte zaměstnancům možnost zkrácených úvazků dle jejich potřeb. Díky tomu umožníte rodičům a pečujícím osobám vhodně kombinovat starost o rodinu a pracovní povinnosti.

Jasná komunikace

Díky tomu, že budete svým zaměstnancům jasně komunikovat zadání úkolů jim umožníte efektivněji plánovat čas.

Zaměření se na výsledky

Zaveďte v rámci firmy systém, který se raději než na počet hodin strávených prací v daný den zaměřuje na výsledky. To umožní zaměstnancům mít větší flexibilitu při plánování svého pracovního času.

Příklad ze strany vedení

Je důležité, aby se vedení společnosti řídilo tím, do čeho nabádá zaměstnance. Pokud to bude naopak, pro zaměstnance to bude působit pouze jako fasáda, která ve skutečnosti ve firmě nefunguje a nebudou cítit pocit sounáležitosti.

Pravidelný feedback

Pravidelně komunikujte se zaměstnanci a zjišťujte, jak se cítí. Zároveň reflektujte zjištění k podpoření jejich work-life balance.  

Jak zapojit zaměstnance do ESG?

Povědomí o ESG se stále více rozšiřuje a spolu s tím je vyžadována větší transparentnost ohledně úsilí, které podniky vynakládají v oblasti životního prostředí, sociálních věcí a řízení podniku. Za začátku snah o udržitelnost se podniky primárně soustředí na povrchové záležitosti a zdůrazňují zejména environmentální aspekty, protože se snadněji měří a interpretují navenek. Nicméně, tento přístup, ač je dobrou startovací čárou, nebude stačit. Aby podniky podpořily vznikající poptávku po udržitelnosti, musí vyvážit a dodržet své závazky v rámci všech tří složek ESG.

Je třeba větší autenticity, neboť zaměstnanci mohou vycítit, kdy jsou požadavky organizace na udržitelnost v rozporu s deklarovanou kulturou. Nedostatek autenticity ze strany zaměstnavatele může vést k rezignaci zaměstnanců, vyšší fluktuaci v podniku a zhoršuje se tím well-being.

Naopak, pokud zaměstnanci věří v autenticitu poslání a hodnot společnosti, je pravděpodobnější, že budou spokojení ve svých rolích, budou mluvit o svém zaměstnanci v pozitivním světle a budou věřit, že si je chce organizace udržet.

Je tedy důležité zapojit zaměstnance do celého procesu, aby skutečně věřili ve snahy o udržitelnost svého zaměstnavatele.  

Způsoby zapojení zaměstnanců do ESG

Jak již bylo řečeno, angažovanost zaměstnanců v rámci firemních hodnot a poslání je zásadní pro fungování celé společnosti. Níže jsme Vám vypsali pár způsobů, jak je můžete vtáhnout do celého procesu ESG.

Vzdělávejte zaměstnance v oblasti ESG

Pokud chce, aby se Vaši zaměstnanci cítili být součástí procesu ESG, musíte jim nejdříve vysvětlit, o co jde. Seznamte je s ESG a trpělivě odpovídejte na všechny jejich otázky. Vysvětlete jim relevanci celého fenoménu a to, proč by ho měli být součástí.

Můžete také pořádat různá školení a workshopy na jednotlivé oblasti ESG, kde jim celou problematiku vysvětlíte. Přitom jim deklarujte, jak je to propojené se strategií Vašeho podniku.

Pravidelně komunikujte

Dodávejte zaměstnancům pravidelné informace o EGS skrze již existující komunikační kanály, které využíváte v rámci firmy a zároveň jim dejte možnost se k nim vyjádřit. V dnešní době stále více se prohlubující digitalizace nezapomínejte na důležitost osobního kontaktu.

Můžete jim tím dodávat inspiraci a povzbudit je k přemýšlení o efektivnějším fungování organizace, což mimo jiné povzbuzuje pracovní morálku.

Informujte zaměstnance o Vašem úsilí a malých i velkých úspěších. Vyprávějte jim příběh celé firmy, díky čemuž uvidí, jak samy přispívají k dosažení cílů.

Reflektujte zpětnou vazbu od zaměstnanců

Zahrňte zaměstnance do diskuzí o směřování podniku. Zaměstnanci jsou skvělým odrazovým můstkem pro hodnocení efektivity Vašeho úsilí. Zároveň přinášejí jiný pohled na celou věc, díky kterému se můžete inspirovat.

Jděte příkladem

Bez ohledu na to, jak moc se budete snažit komunikovat svou strategii zaměstnancům, nikdy nebude úspěšná bez ekvivalentního chování vedoucích pracovníků k hodnotám a cílům společnosti. Navíc, když zaměstnanci nevěří v autenticitu sdělení, má to dopad na jejich celkový pracovní výkon a důvěru ve společnost.

Vyzývejte zaměstnance k angažovanosti

Nenásilnou formou zaměstnance povzbuzujte a dávejte jim možnosti k zapojení se celkového procesu. To můžete provést např. skrze brainstormingy či pouhou diskuzí na témata z oblastí ESG. Vtáhnete je tím do procesu a dodáte jim pocit, že mohou přispět k chodu podniku.

Vytvořte transparentní hodnocení výkonu ESG

Veřejně demonstrujte dopad, který má každý zaměstnance na dosahování cílů ESG společně s dostatečným vysvětlením jejich umístění. Díky tomu posílíte důležitost požadovaného chování na každodenní bázi. Zajistíte tím, aby celá organizace pracovala na společných cílech.  


2024 © AKA I Certifikace AKA | Obsah S.M.A. | Web FMM | Nastavení cookies | Redakce FenomioFlow